torsdag 24 april 2008

hej igen

jag har varit utomlands. Därför har jag inte skrivit. Dels för att serbiens tangentbord innehåller helt fel bokstäver, dels för att min mor stått lutad över min axel varje gång (well, en gång) jag skulle www-a på internetcafét som låg i källaren av vårt hotell. Hotellet var ett av tre med samma namn, vårat hette Slavija II, och var alltså av lite högre klass än Slavija I, men ganska crappy om man jämför med Slavija Lux, som är det hotellet som västerlänningar brukar bo på. Men vi bodde alltså på ett mer inhemskt (stavas det verkligen så?) ställe, där restaurangen i bottenplan var enorm och oftast rätt så tom på folk. Eller, det är ju svårt med öststatsinrednig, även om det är 20 pers i lokalen ser det tomt ut. Frukostbuffén bestod av olika sorters röror, som innehöll kål, oliver, tonfisk och sardiner, i övrigt fanns det någon slags fetaost, äggröra, stekt korv (god balkankorv) olika sorters wienerbröd och baklavor och så naturligtvis sardiner tonfisk och kål.

Jag var där med min mor som skulle hjälpa en klient på svenska ambassaden, eller bara agera stöd egentligen. Och så skulle hon till ett romskt flyktingläger hon hittat under en av sina tidigare resor.

Ja.. Vad ska man säga. Vi är alla jäävligt lyckligt lottade. Vi har fått gå i skola, vi bor inte i skjul buggda av saker man hittat på en soptipp. Men barnen verkade ganska glada. Eller, de var glada, men ibland så glänsde det till och man såg i deras ögon att de visste om hur jävla misärigt och hopplösa deras liv är.

Nog om detta. Jag vill inte deppa ner alla, men det är ändå viktigt att undervisa lite.

Jag fick ett sommarjobb också, på ett av de företag som jag tidigare kallat jävla fittor eftersom jag fått nej. Men nu passade det tydligen, ska jobba 8 veckor från mitten av juni.

Känns bra. Min handläggare på arbetsförmedlingen är på mig om ett jobb jag är anvisad att söka, för det är ett fast jobb och han tycker jag är lämpad att söka det. De skriver fack och branschtidnigar för industri, pappersmassa, infrastruktur och gud vet vad. Men ja, jag kan ju försöka klämma ur mig en ansökan där jag skriver att jag brinner för de sakerna.

Inga kommentarer: